Zoeken
  • CD&V Genk

We stellen het parkeerbeleid bij


Sinds een aantal maanden heeft onze stad een nieuw parkeerbeleid. Stad Genk volgt hiermee de algemene trend van tal van andere steden waarin we proberen mensen aan te zetten om op een meer duurzame wijze naar onze stad te komen en de parkeerdruk te verlichten. Dit kadert in een algemeen groter mobiliteitsplan voor onze stad.

Het invoeren van dit beleid ging gepaard met een aantal kinderziektes die we nu bijstellen. Hieronder vind je een kort overzicht van de acties die we nemen. Maar eerst vatten we nog even de belangrijkste punten van het nieuwe parkeerbeleid samen.


Parkeren doen we zo

In onze stad zijn er 4 zones waar je een uur gratis kunt parkeren. Na dit uur wordt dit betalend:

  • Genk centrum (2,5 euro per half uur)

  • De Stalenstraat (1 euro per half uur)

  • De Vennestraat (1 euro per half uur)

  • De Hoevenzavellaan (1 euro per half uur)

In al deze zones kun je maximaal 1,5 uur parkeren. Dat wil zeggen dat indien je anderhalf uur wil parkeren bijvoorbeeld in het centrum, het eerste uur gratis is en je vervolgens 2,5 euro zult betalen.

Om gratis te parkeren moet je altijd je nummerplaat registeren. Dat doe je:

  • Via de parkeerautomaat

  • Via de app 4411

  • Of je stuurt een sms naar 4411

Kan ik in meerdere zones parkeren?

Je kunt op een dag in meerdere zones gratis parkeren. Stel dat je boodschappen doet in de Stalenstraat, vervolgens een uur parkeert in de Hoevenzavellaan en later naar het centrum trekt, dan kun je in elk van die zones een uur gratis je auto kwijt. Op voorwaarde dat je je nummerplaat in elk van deze zones registreert.


Kan ik mijn wagen verplaatsen wanneer ik al registreerde?

Binnen het gratis uur mag je je wagen ook verplaatsen binnen dezelfde zone. Bijvoorbeeld: je parkeert 20 minuten op de Fruitmarkt, registreert je nummerplaat, dan kun je nog verder rijden om de resterende tijd op de Dieplaan te parkeren.


En wat als ik mijn nummerplaat niet registreer?

Indien je je niet registreert of je parkeertijd overschrijdt, betaal je 25 euro retributie. Je kan maximaal 1 boete per dag krijgen, ook al parkeer je zonder registratie op verschillende plekken. Maar we raden dit niet aan: dan zijn privé parkings zoals bijvoorbeeld QPark goedkoper.

Maar wist je dat onze stad 2.100 gratis openbare parkeerplaatsen heeft op een boogscheut van de parkeerplaatsen voor de deur.

Wat gaat er concreet veranderen?

Meer tijd om je wagen te registeren

We verhogen de tijd die je hebt om je wagen te registeren naar 15 minuten. We merken dat te veel mensen de huidige tijdsmarge te krap vinden. Komt de scanwagen langs? Dan heb je nog een kwartier om je nummerplaat te registeren op de automaat, via de app 4411 of met een sms naar 4411.

Je kunt even stilstaan om iemand af te zetten zonder dat je je moet registreren

Mensen kregen een boete van 25 euro in de bus omdat ze even stopten om iemand af te zetten, net op het moment dat de scanwagen langs kwam. Dat lossen we op.

OPC, het bedrijf dat instaat voor de controles, past zijn systeem aan. Dat zal herkennen of er iemand vooraan in de wagen zit. Als dat zo is, wordt geen bekeuring meer uitgeschreven. En uiteraard wordt je privacy gegarandeerd.

Iemand laten uitstappen om snel iets af te halen bijvoorbeeld, kan zolang iemand vooraan zichtbaar in de wagen aanwezig is.

Betere opvolging van defecte parkeerautomaten

OPC zal elke dag controleren op defecte parkeerautomaten. Dat kunnen zijn online. Bij defect zal heel snel een technieker gestuurd worden.

Een foutje maken kan

Het gebeurt wel eens dat iemand een foutje maakt bij het ingeven van de nummerplaat en een boete van 25 euro krijgt. Als dit jou overkomt, neem je contact op met OPC (telefonisch, online of met een bezoekje aan hun shop) en zij zullen jouw boete onmiddellijk eenmalig rechtzetten.

Betere communicatie

De stad zal inzetten op bijkomende communicatie opdat het voor de Genkenaren en voor bezoekers duidelijk wordt. De komende weken steken we een tandje bij.

Betere dienstverlening van OPC

Met OPC, het bedrijf dat het parkeerbeleid in Genk controleert, hebben wij steeds constructief samengewerkt. Ook zij zijn bereid een inspanning te leveren. Concreet:

  • Worden de openingsuren van de Parkingshop op de Reinpadstraat verruimd.

  • Daarvoor wordt ook extra personeel voorzien.

  • Engageert OPC zich om sneller te reageren op mails, telefoons en registraties. Wij volgen dit mee met hen op.

We werken ook aan een app om parkeren in Genk nog eenvoudiger te maken. We hopen dat deze er is tegen het einde van het jaar.

343 keer bekeken
  • Facebook CD&V Genk
  • CD&V Genk Twitter
  • CD&V Genk Instagram

© 2020 - CD&V Genk - Alle rechten voorbehouden - Op bepaalde beelden kunnen auteursrechten van kracht zijn. Fotografie: Stad Genk.